Boschilta miljardien lisäinvestointi puolijohdeteknologiaan

Puolijohteet ovat sähköjärjestelmien ydinkomponentteja, joilla on merkittävä rooli ensisijaisesti ajoneuvoissa. Bosch on valmistanut puolijohteita markkinajohtajana yli 45 vuoden ajan. Bosch, jolla on asiantuntemusta myös autoteollisuudesta, kasvaa nyt markkinoita nopeammin, ja uusi puolijohdetehdas on tarkoitus avata vuonna 2021.

Bosch vastaa puolijohteiden kysynnän jatkuvaan kasvuun isolla lisäinvestoinnilla tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä tuotantokapasiteetin laajentamiseen. Investoinnin taustalla on myös tavoite saada tehoelektroniikasta tehokkaampaa ja halvempaa. Puolijohteet ovat olennainen osa kaikkia elektronisia järjestelmiä autoista ja sähköpyöristä kodinkoneisiin ja puetettaviin laitteisiin.

Bosch on ilmoittanut investoivansa vielä 10 miljardia euroa lisää vuoteen 2030 mennessä vahvistaakseen omaa puolijohdeliiketoimintaansa. “Mikroelektroniikassa on tulevaisuus. Valmistaudumme puolijohteiden kysynnän jatkuvaan kasvuun – myös asiakkaidemme eduksi”, sanoo Stefan Hartung, Boschin hallituksen puheenjohtaja Bosch Tech Days 2022 -tapahtumassa Dresdenissä.

Yli puolet lisäinvestoinnista käytetään puolijohteiden tutkimukseen ja tuotekehitykseen, loput on varattu tuotantokapasiteetin laajentamiseen. Boschin uusimpia innovaatioita ovat tutka-anturit, joita käytetään 360 asteen skannaamiseen automatisoidun ajoneuvon ympäristössä. Bosch kehittää tällaisia komponentteja edelleen tavoitteenaan tehdä niistä pienempiä, älykkäämpiä ja myös halvempia valmistaa.

Yksi Boschin huomion keskipisteistä on piikarbidi-puolijohteet (SiC), joita käytetään esimerkiksi sähkö- ja hybridiajoneuvojen tehoelektroniikassa. Bosch aloitti niiden massatuotannon vuoden 2021 lopussa, ja jatkaa tuotekehitystyötä edelleen. Bosch tutkii myös muiden puolijohdesirutyyppien käyttöä, jotta tehoelektroniikasta saataisiin edullisempaa ja tehokkaampaa.

“Tutkimme myös esimerkiksi galliumnitridiin perustuvien sirujen kehittämistä sähköisen liikkumisen sovelluksia varten. Näitä siruja on jo kannettavien tietokoneiden ja älypuhelimien latureissa. Ennen kuin niitä voidaan käyttää ajoneuvoissa, niiden on kestettävä jopa 1 200 voltin jännitteitä”, tarkentaa Hartung.

Euroopan osuus maailmanlaajuisesta puolijohdetuotannosta on tällä hetkellä 10 prosenttia, mutta tavoitteena on nostaa osuus 20 prosenttiin vuosikymmenen loppuun mennessä. Osana tätä pyrkimystä Bosch suunnittelee kahden uuden kehityskeskuksen rakentamista Reutlingeniin ja Dresdeniin, Saksaan.

Lähde: Bosch

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *