Klarnan ostodata paljastaa: verkkokauppa kasvoi 1322% prosenttia Black Fridayn ensimmäisen tunnin aikana – korona-ajan vauvabuumi näkyy tilastoissa

Helsinki, 26. marraskuuta – Shoppailu- ja maksupalveluiden markkinajohtaja Klarna on julkaissut ensimmäisen datan Black Fridayn ensimmäisen tunnin myynnin kehittymisestä. Tiedot perustuvat maksupalveluiden ja verkkoshoppailun markkinajohtajan Klarnan omaan ostodataan, joka kattaa 40% Pohjoismaiden verkkokaupasta. Black Friday on lähtenyt Suomessa vilkkaasti käyntiin ja verkkokauppa on kasvanut 1322 % perjantain ensimmäisen tunnin  aikana verrattuna normaaliin päivään. Koko viikon aikana kasvua on ollut tähän mennessä keskimäärin 12% verrattuna viime vuoden Black Weekiin.  

Vuoden vilkkain shoppailusesonki ja lahjaostokauden starttaava Black Friday on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin Suomessa, selviää maksupalveluiden ja shoppailun markkinajohtajan Klarnan ostodatasta. Black Weekin aikana ahkerinten on shoppailtu Lapissa. Viime vuoden marraskuussa myyntivolyymit lähes nelinkertaistuivat (+378%) Black Fridayn aikana verrattuna normaaliin päivään marraskuussa ja ensimmäisen datan perusteella kasvu jatkuu tänä vuonna. 

– “Yli puolet suomalaisista uskoi käyttävänsä joulukautena eniten rahaa lahjoihin juuri Black Fridayna. Komponenttipulasta huolimatta verkkokaupat ovat kyenneet täyttämään varastojaan vaihtoehtoisilla tuotteilla, joten tänä vuonna pukinkontista löytyy aikaisempien vuosien tapaan erityisesti elektroniikkaa. ” Klarnan markkinointijohtaja Jannica Nyman kertoo. “Korona-ajan vauvabuumi näkyy myös selkeästi Suomen Black Friday tilastoissa, sillä lapsille suunnatut tuotteet ovat huomattavassa suosiossa verrattuna aikaisempiin vuosiin. Vaikuttaakin siltä, että erityisen monet perheet ovat käyttäneet tarjouksia hyödykseen tänä vuonna” Nyman jatkaa

Koko viikon aikana suomalaiset ovat ostaneet innokkaimmin lapsille suunnattuja tuotteita, elektroniikkaa sekä kauneuden ja terveyden tuotteita. Naiset ovat niin Suomessa kuin muissa Pohjoismaissa ostaneet selkeästi aktiivisemmin kuin miehet. Aktiivisin ikäryhmä löytyy 25-40 vuotiaista, tosin 18-24 vuotiaiden ostoaktiivisuus on kasvanut eniten verrattuna viime vuoteen. 

Nepan kanssa yhteistyössä toteutetusta, aikaisemmin viikolla julkaistusta kyselytutkimuksesta ilmeni, että verkossa shoppailevat ovat yleisesti suunnitelmallisempia kun taas kivijalassa käyvät ovat alttimpia spontaaneille ostoksille. Moni suomalainen hyödyntääkin Black Weekin tarjouksia lahjaostoksiin sekä isompien hankintojen tekemiseen. Vaikka itse ostos tapahtuisikin kivijalassa, ostopolku alkaa myös entistä useammin verkossa toteutetulla tutkimuksella. 

Samassa tutkimuksessa selvisi myös, että nuorin sukupolvi (18-24v) valmistautuu Black Weekin ostoksiin muita ikäryhmiä systemaattisemmin (5 1% ikäryhmästä) sekä listaamalla etukäteen, mitä aikoo ostaa Black Fridayna (58 % ikäryhmästä). 

– “Black Weekin alennukset antavat erinomaisen tilaisuuden hankkia jouluostoksia ja pidempään toivelistalla olleita tarvehankintoja ” Nyman kertoo. “Tiedämme, että suomalaiset ja etenkin suomalaiset nuoret ovat kaikista Klarna-markkinoista kiinnostuneempia omasta taloudestaan, joten heidän suunnitelmallisuus Black Weekin ympärillä ei yllätä.” Nyman summaa

Kuva: Klarna

Lähde: News Cision

LUE MYÖS TÄMÄ:
Suomen talous on elpymässä, yritysten luotonkysynnässä näkyy kasvua ja elinkeinoelämän luottamus on kohonnut erityisesti rakentamisessa, vähittäiskaupassa sekä teollisuudessa. Pitkään jatkuneen talouden vähäisen aktiivisuuden seuraukset näkyvät toistaiseksi edelleen yritysten maksuviiveissä, joita on tällä hetkellä ennätysvähän. Konkurssit ovat kuitenkin nousussa ja koronan aiheuttama talouden heilahdus ilmenee myös tavanomaista suurempana lopettavien yritysten määrinä.

Lue uutisia kryptovaluutoista ja rahasta kryptopankki.com verkkosivuilta.


Trackbacks & Pings

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *